Tentang Cikgu dan Inovasi
(Artikel ini dihasilkan bagi pertandingan Malaysia Teacher Prize
2023)
Saya berkecimpung dalam dunia Pendidikan sejak tahun 2008 di MRSM
Tawau, Sabah. Pada tahun 2010 sehingga kini, saya berkhidmat di MRSM Balik
Pulau, Pulau Pinang. Pengalaman awal sebagai pendidik menyedarkan saya bahawa inovasi
sangat perlu dalam meraikan perbezaan generasi.
Saya cenderung menggunakan teknologi digital dan terpilih sebagai Microsoft
Innovative Educator Expert (MIEE) sejak tahun 2018 sehingga kini. Saya juga
telah mencapai kejayaan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa dengan menjadi
Flipgrid Ambassador, Microsoft Certified Educator (MCE), Minecraft
Student Ambassador Sponsor, Wakelet Ambassador, Cikgu Juara Digital
(MDEC), Jurulatih Inovasi MARA serta aktif menyertai dan memenangi beberapa
siri pertandingan inovasi.
Setelah hampir 15 tahun menjadi seorang pendidik, saya melihat kreativiti
guru dalam berinovasi amat perlu bagi kemenjadian pelajar pada Abad Ke-21. Saya
banyak menghasilkan inovasi semata-mata untuk melihat para pelajar seronok
dengan proses belajar. Saya sedar yang masih ramai pelajar belum menyedari
potensi diri mereka. Melalui inovasi-inovasi yang saya hasilkan, ia dapat
melatih kepimpinan para pelajar kerana saya percaya semua pelajar punya potensi
memimpin.
Sebelum ini, ukuran kejayaan berlandaskan A menjadi keutamaan saya.
Latih tubi dengan menyuapkan segala bentuk nota dan latihan saya sediakan. Hasilnya, pelajar berjaya. Tetapi, ada satu kekosongan yang saya rasa setelah
bertahun-tahun. Saya tidak dapat melihat potensi mereka berkembang di depan
mata. Saya ingin melihat pelajar berdikari lebih awal sebagai bekalan
menghadapi cabaran masa hadapan.
Lalu saya dan ahli kumpulan mengambil inisiatif mencipta inovasi Kit
Pembelajaran Al-Mutawwif pada tahun 2016 yang berjaya menjadikan
pembelajaran haji umrah lebih mudah. Topik tersebut merupakan topik paling
sukar bagi subjek Pendidikan Islam SPM. Saya tidak berhenti setakat itu. Ketika
pandemik Covid-19, pembelajaran secara fizikal tidak dapat dilaksanakan. Saya
mengambil inisiatif mengumpulkan lima orang pelajar Tingkatan 3 ketika itu
untuk membangunkan platform pembelajaran dalam talian berbentuk permainan
Minecraft.
Saya tidak tahu banyak tentang Minecraft tetapi saya tahu
pelajar-pelajar sangat menggemarinya. Kami sama-sama berganding bahu
membangunkan Minecraft Haji Umrah (projek tambah baik Kit Pembelajaran
Al-Mutawwif) dan berjaya melaksanakan proses PDPC berasaskan gamifikasi. Projek
ini bakal dikomersilkan tidak lama lagi. Sejujurnya, saya menjadi ‘pelajar’
dalam projek inovasi ini manakala pelajar pula yang menjadi ‘guru’. Antara
kejayaan yang diperoleh ialah mendapat 3 pingat emas dalam 3 pertandingan
inovasi peringkat kebangsaan dan 1 Anugerah Khas Juri. Di sinilah kemenjadian
pelajar yang saya idam-idamkan.
Selain itu, saya juga aktif dalam menyebarkan ilmu inovasi
kepada para pelajar di sekolah menengah dan IPT, staf serta guru terutamanya di
peringkat MARA. Saya berperanan sebagai Jurulatih Inovasi MARA yang
bertanggungjawab menyebarkan ilmu inovasi seperti Design Thinking, Business
Model Canvas, Technology Readiness Level, dan Pitching.
Antara lain, saya selalu menyebarkan ilmu melalui blog dan saluran
Youtube cikgudaninovasi.blogspot.com, menulis di Buletin Pendidik MARA,
menghasilkan buku ilmiah seperti Hassan Al-Banna terbitan DBP, e-book tentang
tokoh inventor dunia terbitan Blink Trading Sdn Bhd juga menjadi jemputan dalam
webinar dan bengkel berkaitan teknologi pendidikan.
Pendekatan
proses pengajaran dan pembelajaran (PdP)
Pembelajaran masteri dan berpusatkan pelajar selalu menjadi
pilihan saya kerana para pelajar pada masa kini telah terdedah dengan banyak
ilmu pengetahuan. Guru pula menunjuk cara bagaimana seseorang pelajar itu boleh
membina penapis (filter) untuk menapis kebanjiran informasi yang mereka terima
sebagai ilmu.
Jika satu ketika dulu, guru adalah sumber ilmu utama, pada masa kini banyak lagi sumber yang lebih cepat dan mudah didapati tetapi tahap
kemahiran pelajar yang masih kurang dalam menapis ilmu menyebabkan mereka
cenderung sesat jika tidak dibimbing. Di sini, peranan guru sebagai
fasilitator masih amat penting.
Sebagai contoh, saya menjalankan pengajaran bagi topik Haji dan
Umrah (Pelajaran 13, Pendidikan Islam KSSM, Tingkatan 4). Topik ini adalah
antara topik paling sukar bagi silibus SPM. Kebanyakannya menggunakan kaedah
simulasi praktikal bagi memudahkan kefahaman pelajar. Saya juga menggunakan pendekatan
yang sama tetapi dengan penambahbaikan iaitu membangunkan platform
pembelajaran secara dalam talian menggunakan Minecraft digabungkan dengan
produk pembelajaran fizikal juga hasil inovasi saya iaitu Kit Pembelajaran Haji
dan Umrah Al-Mutawwif.
Al-Mutawwif itu sendiri diambil daripada perkataan bahasa Arab yang
boleh diumpamakan sebagai pembimbing. Dalam pembelajaran topik ini, saya
mengambil inisiatif membahagikan kelas kepada beberapa kumpulan (1 kumpulan
dianggotai 3-5 orang) dan setiap kumpulan dianggotai oleh seorang ketua yang
digelar Al-Mutawwif.
Sebelum kelas bermula, saya akan mengambil masa untuk menerangkan
kepada setiap ketua kumpulan bagaimana mengendalikan produk pembelajaran ini.
Kemudian memberikan bahan bertulis dan visual yang mengkehendaki setiap
kumpulan membaca dan berbincang terlebih dahulu sesama mereka bagaimana
mengendalikan kelas nanti.
Setelah kelas bermula, saya sebagai guru hanya memerhatikan
proses pembelajaran dikendalikan oleh setiap ketua kumpulan (Al-Mutawwif).
Sebelum itu, ketua-ketua kumpulan ini akan melantik seorang Pengurus Besar
dalam kalangan mereka yang bertindak sebagai pengantara antara guru dan
pelajar. Kaedah ini digunakan untuk melatih aspek kepimpinan, kolaboratif dan
komunikasi dalam kalangan pelajar.
Mereka sama-sama berkongsi tanggungjawab dalam menjadikan
kelas berjalan lancar. Autonomi dan kepercayaan yang diberikan guru akan
dijalankan dengan sepenuh hati kerana mereka rasa bertanggungjawab menyampaikan
kefahaman topik dengan lebih jelas kepada rakan-rakan ahli kumpulan yang lain.
Guru bertindak sebagai pemerhati dan fasilitator. Proses ini melatih pelajar
berdikari, bebas berfikir, menjalinkan jaringan dan berkongsi idea.
Setiap kumpulan diberikan peranan berbeza. Setelah 15 minit
berlalu, setiap ahli kumpulan bergerak melawat kumpulan lain untuk mempelajari
kandungan berbeza. Tugasan berbeza iaitu Kumpulan 1 (Perjalanan Haji), Kumpulan
2 (Perkara Haram dalam Ihram), Kumpulan 3 (Minecraft Haji Umrah), Kumpulan 4
(Soal Jawab) dan Kumpulan 5 (Sunat-sunat Ihram). Yang kekal di booth hanyalah ketua kumpulan.
Kaedah Gallery Walk digunakan dalam aktiviti ini. Ia
menggalakan pembelajaran aktif. Sebelum itu, setiap ahli kumpulan perlu
menghias booth mereka dengan maklumat-maklumat penting melalui sticky
notes bagi memudahkan rakan-rakan yang lain memahami topik tersebut ketika
lawatan booth.
Melalui kaedah pembelajaran ini, pelajar lebih mudah faham dan berjaya mendapatkan skor tinggi dalam topik Haji Umrah ketika peperiksaan. Melalui tinjauan awal yang dilaksanakan terhadap Kumpulan Kawalan (Konvensional) dan Kumpulan Eksperimen (Al-Mutawwif) di MRSM Balik Pulau menunjukkan pencapaian yang ketara terhadap Kumpulan Eksperimen iaitu daripada 61.0% kepada 91.88% hasil daripada Ujian Pra dan Ujian Pasca. Manakala Kumpulan Kawalan mencatatkan peningkatan daripada 56.32% kepada 77.44%.
Peranan saya di luar bidang rasmi
Saya memainkan peranan sebagai Jurulatih
Inovasi MARA yang melatih pelajar sekolah menengah, IPT, guru dan
kakitangan di seluruh negara. Buat masa ini saya memfokuskan untuk melatih para
pelajar di peringkat sekolah menengah dengan ilmu berkaitan inovasi seperti Design
Thinking, Business Model Canvas, Sustainable Development Goals, Technology
Readiness Level, Pitching Deck dan lain-lain.
Dalam mendepani Abad-21 dengan
perkembangan IR 4.0 dan AI, cabaran masa kini tidak sama dengan perkembangan
zaman industri pada masa lalu. Masa kini lebih mencabar kerana teknologi
berkembang dengan sangat pesat sehingga kadangkala sukar beradaptasi. Kita
tiada pilihan untuk memperlahankan perkembangan zaman, tetapi kita masih lagi
ada pilihan untuk memenuhkan ilmu pengetahuan dalam kalangan generasi pada
masa kini supaya mampu mengendalikan pergerakan teknologi bukan dikuasai oleh
teknologi.
Saya melihat, pengetahuan asas
dalam bidang inovasi amat penting kepada generasi pelajar pada masa kini
terutamanya golongan remaja kerana merekalah yang sering terancam dan menjadi
mangsa kepada kemajuan teknologi seperti ketagihan gajet dan pembaziran masa.
Menyedarkan mereka dengan ilmu asas inovasi akan menjadikan mereka bangsa
pembina bukan bangsa pengguna semata-mata. Menguasai teknologi bermaksud
menguasai dunia, bukan dikuasai.
Jadi, saya melihat konsep penjajahan
pada masa kini adalah cenderung melibatkan teknologi semasa. Untuk mengelakkan
‘penjajah’ luar menguasai anak remaja kita, pengisian ilmu inovasi dan
teknologi harus dilipatgandakan. Justeru, saya giat mempromosikan ilmu seperti Design
Thinking, Business Model Canvas dan Pitching Deck kepada generasi
muda dengan harapan mereka dapat menguasai teknologi dengan lebih berhemah.
Akhirnya, mereka akan memahami teknologi dengan lebih baik dan mampu
beradaptasi dengan beradab Madani.
Saya mempunyai pengetahuan ini apabila
dilatih secara langsung oleh pihak MARA dan Yayasan Inovasi Malaysia (YIM)
dalam beberapa siri kursus, terlibat dalam pembinaan Modul Inovasi MARA dan
juga mengendalikan siri kursus inovasi seperti Junior Innovation Lab
(JIL), Youth Innovation Lab (IPT) dan Staff Innovation Lab (kakitangan
dan guru) di seluruh negara.
Saya juga dilatih oleh pihak MDEC
sebagai Cikgu Juara Digital yang giat mempromosikan penggunaan teknologi
digital dalam kalangan pendidik di Malaysia. Saya terlibat dalam lebih 20 siri
webinar teknologi pendidikan ketika era pandemik Covid-19 sehingga kini dengan
kerjasama JPN, KPM, MARA dan organisasi pendidikan memandangkan saya juga Microsoft
Innovative Educator Expert (MIEE).
Saya sering menjadi juri dalam
beberapa pertandingan inovasi di peringkat kebangsaan. Semua ini saya lakukan
sebagai satu cara menyumbang kepada pembudayaan inovasi dalam kalangan
generasi muda. Segala aktiviti berkaitan inovasi selalu saya sebarkan
melalui blog peribadi iaitu cikgudaninovasi.blogspot.com dan media sosial
melalui penulisan dalam Buletin Pendidik MARA.
Saya tidak mengehadkan penyebaran
ilmu dalam tugas hakiki sebagai Guru Pendidikan Islam sahaja malah berusaha
menuntut dan menyebarkan ilmu berkaitan inovasi kemudian menyebarkannya kepada
khalayak.
Inisiatif saya mewujudkan laman blog
cikgudaninovasi.blogspot.com, saluran Youtube Cikgudaninovasi jelas menunjukkan
keghairahan saya bagi menyumbangkan sesuatu yang bermakna dalam pembudayaan
inovasi atas dasar ilmu.
Sumbangan dalam profesion keguruan
Saya selalu kongsikan ilmu tentang
teknologi pendidikan dan inovasi melalui siri-siri webinar, bengkel dan ceramah
anjuran institusi-institusi dan organisasi-organisasi pendidikan, NGO, badan
bukan kerajaan dan lain-lain.
Di sekolah pula, saya adalah
Penyelaras Jawatankuasa Digital Splendours. Kami bertanggungjawab
menyemarakkan pembudayaan teknologi digital pendidikan terhadap guru. Antara
program dijalankan adalah Webinar Minggu Ini (WMI) iaitu perkongsian tentang
aplikasi pendidikan oleh guru-guru terpilih.
Hasilnya, guru-guru telah mahir
menggunakan beberapa aplikasi dalam urusan seharian. Kami juga menjalankan siri
bengkel Microsoft Educator Expert, Chat GPT dan Pembelajaran Abad Ke-21.
Kami mewujudkan Technology Champion di setiap jabatan khusus untuk membantu
secara personal coaching jika terdapat guru-guru yang menghadapi masalah
literasi digital.
Saya juga bertindak sebagai pentadbir bagi kumpulan telegram MARA Digital Learning yang disertai hampir 1000 warga pendidik MARA. Kami membantu kakitangan MARA menyemarakkan kemahiran literasi digital. Saya juga telah menghasilkan beberapa inovasi dalam Alat Bantu Mengajar seperti Kit Pembelajaran Haji dan Umrah Al-Mutawwif, Modul Pembelajaran Sendiri (KENDIRI Online) yang digunakan lebih 5000 kali ketika PDPR (Covid-19), Kit Pembelajaran JawiXPert, Haji2U: Pembelajaran Visual & Virtual, Bot Telegram Unit PAI serta Minecraft Haji Umrah.
Setakat ini, saya menyumbang kepada
pemilikan empat harta intelek Hakcipta (Copyright) bagi MARA yang diiktiraf oleh
MyIPPO. Menjelang hujung tahun ini, produk inovasi Haji2U pula akan mula
dipasarkan dan bakal memberikan manfaat kepada warga pendidik dan pelajar
seluruh negara.
Saya juga terlibat sebagai panel
bagi penghasilan peringkat kebangsaan seperti Modul PKBM Laut, Modul Inovasi
MARA, platform kursus digital MARAFlet dan Modul Tamhidi Ulul Albab MRSM yang
memberikan manfaat kepada bidang Pendidikan.
Comments
Post a Comment