Jom berkenalan dengan Cikgu dan Inovasi

 

Tentang Cikgu dan Inovasi

(Artikel ini dihasilkan bagi pertandingan Malaysia Teacher Prize 2023)

Saya berkecimpung dalam dunia Pendidikan sejak tahun 2008 di MRSM Tawau, Sabah. Pada tahun 2010 sehingga kini, saya berkhidmat di MRSM Balik Pulau, Pulau Pinang. Pengalaman awal sebagai pendidik menyedarkan saya bahawa inovasi sangat perlu dalam meraikan perbezaan generasi.

Saya cenderung menggunakan teknologi digital dan terpilih sebagai Microsoft Innovative Educator Expert (MIEE) sejak tahun 2018 sehingga kini. Saya juga telah mencapai kejayaan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa dengan menjadi Flipgrid Ambassador, Microsoft Certified Educator (MCE), Minecraft Student Ambassador Sponsor, Wakelet Ambassador, Cikgu Juara Digital (MDEC), Jurulatih Inovasi MARA serta aktif menyertai dan memenangi beberapa siri pertandingan inovasi.

Setelah hampir 15 tahun menjadi seorang pendidik, saya melihat kreativiti guru dalam berinovasi amat perlu bagi kemenjadian pelajar pada Abad Ke-21. Saya banyak menghasilkan inovasi semata-mata untuk melihat para pelajar seronok dengan proses belajar. Saya sedar yang masih ramai pelajar belum menyedari potensi diri mereka. Melalui inovasi-inovasi yang saya hasilkan, ia dapat melatih kepimpinan para pelajar kerana saya percaya semua pelajar punya potensi memimpin.

Sebelum ini, ukuran kejayaan berlandaskan A menjadi keutamaan saya. Latih tubi dengan menyuapkan segala bentuk nota dan latihan saya sediakan. Hasilnya, pelajar berjaya. Tetapi, ada satu kekosongan yang saya rasa setelah bertahun-tahun. Saya tidak dapat melihat potensi mereka berkembang di depan mata. Saya ingin melihat pelajar berdikari lebih awal sebagai bekalan menghadapi cabaran masa hadapan.

Lalu saya dan ahli kumpulan mengambil inisiatif mencipta inovasi Kit Pembelajaran Al-Mutawwif pada tahun 2016 yang berjaya menjadikan pembelajaran haji umrah lebih mudah. Topik tersebut merupakan topik paling sukar bagi subjek Pendidikan Islam SPM. Saya tidak berhenti setakat itu. Ketika pandemik Covid-19, pembelajaran secara fizikal tidak dapat dilaksanakan. Saya mengambil inisiatif mengumpulkan lima orang pelajar Tingkatan 3 ketika itu untuk membangunkan platform pembelajaran dalam talian berbentuk permainan Minecraft.

Saya tidak tahu banyak tentang Minecraft tetapi saya tahu pelajar-pelajar sangat menggemarinya. Kami sama-sama berganding bahu membangunkan Minecraft Haji Umrah (projek tambah baik Kit Pembelajaran Al-Mutawwif) dan berjaya melaksanakan proses PDPC berasaskan gamifikasi. Projek ini bakal dikomersilkan tidak lama lagi. Sejujurnya, saya menjadi ‘pelajar’ dalam projek inovasi ini manakala pelajar pula yang menjadi ‘guru’. Antara kejayaan yang diperoleh ialah mendapat 3 pingat emas dalam 3 pertandingan inovasi peringkat kebangsaan dan 1 Anugerah Khas Juri. Di sinilah kemenjadian pelajar yang saya idam-idamkan.

Selain itu, saya juga aktif dalam menyebarkan ilmu inovasi kepada para pelajar di sekolah menengah dan IPT, staf serta guru terutamanya di peringkat MARA. Saya berperanan sebagai Jurulatih Inovasi MARA yang bertanggungjawab menyebarkan ilmu inovasi seperti Design Thinking, Business Model Canvas, Technology Readiness Level, dan Pitching.

Antara lain, saya selalu menyebarkan ilmu melalui blog dan saluran Youtube cikgudaninovasi.blogspot.com, menulis di Buletin Pendidik MARA, menghasilkan buku ilmiah seperti Hassan Al-Banna terbitan DBP, e-book tentang tokoh inventor dunia terbitan Blink Trading Sdn Bhd juga menjadi jemputan dalam webinar dan bengkel berkaitan teknologi pendidikan.

Pendekatan proses pengajaran dan pembelajaran (PdP)

Pembelajaran masteri dan berpusatkan pelajar selalu menjadi pilihan saya kerana para pelajar pada masa kini telah terdedah dengan banyak ilmu pengetahuan. Guru pula menunjuk cara bagaimana seseorang pelajar itu boleh membina penapis (filter) untuk menapis kebanjiran informasi yang mereka terima sebagai ilmu.

Jika satu ketika dulu, guru adalah sumber ilmu utama, pada masa kini banyak lagi sumber yang lebih cepat dan mudah didapati tetapi tahap kemahiran pelajar yang masih kurang dalam menapis ilmu menyebabkan mereka cenderung sesat jika tidak dibimbing. Di sini, peranan guru sebagai fasilitator masih amat penting.

Sebagai contoh, saya menjalankan pengajaran bagi topik Haji dan Umrah (Pelajaran 13, Pendidikan Islam KSSM, Tingkatan 4). Topik ini adalah antara topik paling sukar bagi silibus SPM. Kebanyakannya menggunakan kaedah simulasi praktikal bagi memudahkan kefahaman pelajar. Saya juga menggunakan pendekatan yang sama tetapi dengan penambahbaikan iaitu membangunkan platform pembelajaran secara dalam talian menggunakan Minecraft digabungkan dengan produk pembelajaran fizikal juga hasil inovasi saya iaitu Kit Pembelajaran Haji dan Umrah Al-Mutawwif.

Al-Mutawwif itu sendiri diambil daripada perkataan bahasa Arab yang boleh diumpamakan sebagai pembimbing. Dalam pembelajaran topik ini, saya mengambil inisiatif membahagikan kelas kepada beberapa kumpulan (1 kumpulan dianggotai 3-5 orang) dan setiap kumpulan dianggotai oleh seorang ketua yang digelar Al-Mutawwif.

Sebelum kelas bermula, saya akan mengambil masa untuk menerangkan kepada setiap ketua kumpulan bagaimana mengendalikan produk pembelajaran ini. Kemudian memberikan bahan bertulis dan visual yang mengkehendaki setiap kumpulan membaca dan berbincang terlebih dahulu sesama mereka bagaimana mengendalikan kelas nanti.

Setelah kelas bermula, saya sebagai guru hanya memerhatikan proses pembelajaran dikendalikan oleh setiap ketua kumpulan (Al-Mutawwif). Sebelum itu, ketua-ketua kumpulan ini akan melantik seorang Pengurus Besar dalam kalangan mereka yang bertindak sebagai pengantara antara guru dan pelajar. Kaedah ini digunakan untuk melatih aspek kepimpinan, kolaboratif dan komunikasi dalam kalangan pelajar.

Mereka sama-sama berkongsi tanggungjawab dalam menjadikan kelas berjalan lancar. Autonomi dan kepercayaan yang diberikan guru akan dijalankan dengan sepenuh hati kerana mereka rasa bertanggungjawab menyampaikan kefahaman topik dengan lebih jelas kepada rakan-rakan ahli kumpulan yang lain. Guru bertindak sebagai pemerhati dan fasilitator. Proses ini melatih pelajar berdikari, bebas berfikir, menjalinkan jaringan dan berkongsi idea.

Setiap kumpulan diberikan peranan berbeza. Setelah 15 minit berlalu, setiap ahli kumpulan bergerak melawat kumpulan lain untuk mempelajari kandungan berbeza. Tugasan berbeza iaitu Kumpulan 1 (Perjalanan Haji), Kumpulan 2 (Perkara Haram dalam Ihram), Kumpulan 3 (Minecraft Haji Umrah), Kumpulan 4 (Soal Jawab) dan Kumpulan 5 (Sunat-sunat Ihram).  Yang kekal di booth hanyalah ketua kumpulan.

Kaedah Gallery Walk digunakan dalam aktiviti ini. Ia menggalakan pembelajaran aktif. Sebelum itu, setiap ahli kumpulan perlu menghias booth mereka dengan maklumat-maklumat penting melalui sticky notes bagi memudahkan rakan-rakan yang lain memahami topik tersebut ketika lawatan booth.

Melalui kaedah pembelajaran ini, pelajar lebih mudah faham dan berjaya mendapatkan skor tinggi dalam topik Haji Umrah ketika peperiksaan. Melalui tinjauan awal yang dilaksanakan terhadap Kumpulan Kawalan (Konvensional) dan Kumpulan Eksperimen (Al-Mutawwif) di MRSM Balik Pulau menunjukkan pencapaian yang ketara terhadap Kumpulan Eksperimen iaitu daripada 61.0% kepada 91.88% hasil daripada Ujian Pra dan Ujian Pasca. Manakala Kumpulan Kawalan mencatatkan peningkatan daripada 56.32% kepada 77.44%.


Peranan saya di luar bidang rasmi

Saya memainkan peranan sebagai Jurulatih Inovasi MARA yang melatih pelajar sekolah menengah, IPT, guru dan kakitangan di seluruh negara. Buat masa ini saya memfokuskan untuk melatih para pelajar di peringkat sekolah menengah dengan ilmu berkaitan inovasi seperti Design Thinking, Business Model Canvas, Sustainable Development Goals, Technology Readiness Level, Pitching Deck dan lain-lain.

Dalam mendepani Abad-21 dengan perkembangan IR 4.0 dan AI, cabaran masa kini tidak sama dengan perkembangan zaman industri pada masa lalu. Masa kini lebih mencabar kerana teknologi berkembang dengan sangat pesat sehingga kadangkala sukar beradaptasi. Kita tiada pilihan untuk memperlahankan perkembangan zaman, tetapi kita masih lagi ada pilihan untuk memenuhkan ilmu pengetahuan dalam kalangan generasi pada masa kini supaya mampu mengendalikan pergerakan teknologi bukan dikuasai oleh teknologi.

Saya melihat, pengetahuan asas dalam bidang inovasi amat penting kepada generasi pelajar pada masa kini terutamanya golongan remaja kerana merekalah yang sering terancam dan menjadi mangsa kepada kemajuan teknologi seperti ketagihan gajet dan pembaziran masa. Menyedarkan mereka dengan ilmu asas inovasi akan menjadikan mereka bangsa pembina bukan bangsa pengguna semata-mata. Menguasai teknologi bermaksud menguasai dunia, bukan dikuasai.

Jadi, saya melihat konsep penjajahan pada masa kini adalah cenderung melibatkan teknologi semasa. Untuk mengelakkan ‘penjajah’ luar menguasai anak remaja kita, pengisian ilmu inovasi dan teknologi harus dilipatgandakan. Justeru, saya giat mempromosikan ilmu seperti Design Thinking, Business Model Canvas dan Pitching Deck kepada generasi muda dengan harapan mereka dapat menguasai teknologi dengan lebih berhemah. Akhirnya, mereka akan memahami teknologi dengan lebih baik dan mampu beradaptasi dengan beradab Madani.

Saya mempunyai pengetahuan ini apabila dilatih secara langsung oleh pihak MARA dan Yayasan Inovasi Malaysia (YIM) dalam beberapa siri kursus, terlibat dalam pembinaan Modul Inovasi MARA dan juga mengendalikan siri kursus inovasi seperti Junior Innovation Lab (JIL), Youth Innovation Lab (IPT) dan Staff Innovation Lab (kakitangan dan guru) di seluruh negara.

Saya juga dilatih oleh pihak MDEC sebagai Cikgu Juara Digital yang giat mempromosikan penggunaan teknologi digital dalam kalangan pendidik di Malaysia. Saya terlibat dalam lebih 20 siri webinar teknologi pendidikan ketika era pandemik Covid-19 sehingga kini dengan kerjasama JPN, KPM, MARA dan organisasi pendidikan memandangkan saya juga Microsoft Innovative Educator Expert (MIEE).

Saya sering menjadi juri dalam beberapa pertandingan inovasi di peringkat kebangsaan. Semua ini saya lakukan sebagai satu cara menyumbang kepada pembudayaan inovasi dalam kalangan generasi muda. Segala aktiviti berkaitan inovasi selalu saya sebarkan melalui blog peribadi iaitu cikgudaninovasi.blogspot.com dan media sosial melalui penulisan dalam Buletin Pendidik MARA.

Saya tidak mengehadkan penyebaran ilmu dalam tugas hakiki sebagai Guru Pendidikan Islam sahaja malah berusaha menuntut dan menyebarkan ilmu berkaitan inovasi kemudian menyebarkannya kepada khalayak.

Inisiatif saya mewujudkan laman blog cikgudaninovasi.blogspot.com, saluran Youtube Cikgudaninovasi jelas menunjukkan keghairahan saya bagi menyumbangkan sesuatu yang bermakna dalam pembudayaan inovasi atas dasar ilmu.

 

Sumbangan dalam profesion keguruan

Saya selalu kongsikan ilmu tentang teknologi pendidikan dan inovasi melalui siri-siri webinar, bengkel dan ceramah anjuran institusi-institusi dan organisasi-organisasi pendidikan, NGO, badan bukan kerajaan dan lain-lain.

Di sekolah pula, saya adalah Penyelaras Jawatankuasa Digital Splendours. Kami bertanggungjawab menyemarakkan pembudayaan teknologi digital pendidikan terhadap guru. Antara program dijalankan adalah Webinar Minggu Ini (WMI) iaitu perkongsian tentang aplikasi pendidikan oleh guru-guru terpilih.  

Hasilnya, guru-guru telah mahir menggunakan beberapa aplikasi dalam urusan seharian. Kami juga menjalankan siri bengkel Microsoft Educator Expert, Chat GPT dan Pembelajaran Abad Ke-21. Kami mewujudkan Technology Champion di setiap jabatan khusus untuk membantu secara personal coaching jika terdapat guru-guru yang menghadapi masalah literasi digital.

Saya juga bertindak sebagai pentadbir bagi kumpulan telegram MARA Digital Learning yang disertai hampir 1000 warga pendidik MARA. Kami membantu kakitangan MARA menyemarakkan kemahiran literasi digital. Saya juga telah menghasilkan beberapa inovasi dalam Alat Bantu Mengajar seperti Kit Pembelajaran Haji dan Umrah Al-Mutawwif, Modul Pembelajaran Sendiri (KENDIRI Online) yang digunakan lebih 5000 kali ketika PDPR (Covid-19), Kit Pembelajaran JawiXPert, Haji2U: Pembelajaran Visual & Virtual, Bot Telegram Unit PAI serta Minecraft Haji Umrah.

Setakat ini, saya menyumbang kepada pemilikan empat harta intelek Hakcipta (Copyright) bagi MARA yang diiktiraf oleh MyIPPO. Menjelang hujung tahun ini, produk inovasi Haji2U pula akan mula dipasarkan dan bakal memberikan manfaat kepada warga pendidik dan pelajar seluruh negara.

Saya juga terlibat sebagai panel bagi penghasilan peringkat kebangsaan seperti Modul PKBM Laut, Modul Inovasi MARA, platform kursus digital MARAFlet dan Modul Tamhidi Ulul Albab MRSM yang memberikan manfaat kepada bidang Pendidikan.

     Doakan semoga laman blog ini terus berperanan sebagai medium penyebaran ilmu dan perkongsian pengetahuan yang dapat memberikan sedikit sebanyak impak dalam dunia pendidikan.


 

 

 

 

Comments