Pengenalan kepada Design Thinking






Design Thinking merupakan satu kaedah pemikiran tersusun yang menjadi satu dasar dalam pemikiran inovasi. Peringkat pemikiran tersebut ialah Empathy , Define, Ideate, Prototype dan Test. Sebelum memulakan sesuatu inovasi, kita seharusnya memulakan inovasi tersebut dengan menggunakan Design Thinking supaya inovasi kita memberikan impak yang besar kepada masyarakat sekeliling. Sebelum sesuatu hasil inovasi itu dikomersialkan, ia perlu melalui antaranya Design Thinking supaya apa yang direkacipta itu benar-benar keperluan dan hasilnya tidak menjadi sia-sia.

Design Thinking boleh diibaratkan sebagai satu alat untuk mengukur keperluan inovasi. Kadangkala, apabila kita menghasilkan sesuatu inovasi, ianya tidak benar-benar perlu kerana beberapa faktor seperti memakan kos yang terlalu tinggi, tidak menyelesaikan masalah yang besar, ciptaan yang rumit, tiada unsur komersial dan sebagainya. 

Design Thinking telah menjadi amalan dan menjadi kunci kejayaan beberapa syarikat besar di seluruh dunia seperti Apple, Nestle dan sebagainya.  Institusi Pendidikan Tinggi tersohor seperti MIT telah menawarkan program diploma khas bagi pemikiran Design Thinking yang secara tidak langsung menunjukkan kepentingannya dan keperluannya pada zaman Industri 4.0 ini. Para penggiat teknologi dan innovator tempatan masih belum terlambat untuk mengaplikasikan ilmu Design Thinking dalam kegiatan inovasi mereka.

Inovasi kita perlu berpusatkan dan menjadi titik pertemuan 3 aspek ini iaitu people, technology dan business. Produk inovasi yang direka berdasarkan human centred akan berjaya menembusi kehendak pengguna kerana ada 'jiwa' manusia yang diterapkan dalam produk tersebut. Kesediaan teknologi semasa dan faktor perniagaan juga perlu diambil kira supaya ia berjaya di pasaran kelak. 

Mari kita kenali secara ringkas tentang 5 peringkat Design Thinking yang sepatutnya dilalui oleh para innovator yang ingin memulakan sesuatu ciptaan baru.

  1. Empathy


Empathy merupakan peringkat paling awal yang perlu dilalui oleh para innovator sebelum memulakan sesuatu inovasi. Pada peringkat ini, kita perlu mengenali dengan sebenar-benar kenal para pengguna utama hasil ciptaan kita. Kita perlu benar-benar faham akan keperluan pengguna dan menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh mereka. Peringkat Empathy sangat penting kerana ciptaan kita nanti adalah berdasarkan masalah yang benar-benar dihadapi oleh pengguna bukan masalah yang direka-reka oleh inovator. Menjadi tanggungjawab innovator untuk membantu memudahkan dan menyelesaikan masalah yang benar-benar berlaku bukannya dengan bersangka-sangka.

Antara kaedah yang boleh dijalankan untuk melihat sesuatu masalah adalah melalui kaedah temuramah, observasi, aduan masalah dan sebagainya. Setelah menemui masalah sebenar pengguna, inovator perlu mengumpulkan segala maklumat yang diperolehi dan menyusunnya mengikut kepentingan mana satu inovasi yang perlu segera dihasilkan bagi menyelesaikan masalah yang paling kritikal di antara beberapa masalah yang timbul.

Sebagai contoh, seorang inovator ingin mencipta beg sekolah rendah mendapati beberapa faktor seperti[ff1]  beg berat, ruang yang kecil, beg cepat koyak dan fesyen menjadi masalah kepada pelajar sekolah yang ditemuramah. Setelah menyusun masalah tersebut, innovator mendapati masalah beg berat menjadi masalah paling utama yang diperkatakan oleh pengguna berbanding masalah yang lain. Kemudian inovator meneruskan kerja inovasi menyelesaikan masalah beg berat tadi dengan mencipta beberapa kaedah seperti ciptaan beg sekolah beroda atau boleh terapung sebagai satu langkah menyelesaikan masalah utama tersebut. Tindakan innovator menemuramah bakal pengguna dan mendalami masalah mereka sebelum memulakan sesuatu inovasi adalah satu langkah emphaty yang tepat.

2. Define


Define merupakan langkah kedua dalam Design Thinking. Setelah mengetahui masalah-masalah yang dihadapi oleh para pengguna, tiba masa untuk kita menyusun masalah tersebut dengan lebih sistematik. Ia seperti peringkat tapisan kepada masalah-masalah yang kita jumpa ketika di peringkat Emphaty. Hal ini bagi memudahkan kerja-kerja inovasi yang ingin dijalankan nanti supaya lebih berfokus dan dalam kemampuan innovator. Kemampuan yang dimaksudkan seperti aspek kewangan, logistik, sumber, fizikal dan mental.

Setelah proses tapisan dijalankan, kita dapat mengetahui sama ada inovasi tersebut bersesuaian dengan kita atau ia benar-benar akan menyelesaikan masalah atau pun tidak. Jika kita dapati masalah yang bakal diselesaikan itu sebenarnya tidak perlu, kita agak beruntung kerana telah mengetahuinya lebih awal dan tidak perlu menghasilkan satu rekaan yang tidak berbaloi atau tidak ada keperluan. Kita boleh bermula semula dan mencari masalah lain untuk diselesaikan.

Sebagai contoh, beg sekolah yang ingin dihasilkan itu setelah ditimbangtara adakah ia di peringkat segera boleh dihasilkan kerana tidak menelan kos yang tinggi dengan sumber yang mudah didapati atau ia di peringkat yang perlu ditangguhkan kerana kos yang tinggi dan masih tidak disokong oleh teknologi yang ada sekarang.

  1. 3.      Ideate


Ideate adalah peringkat ketiga yang menunjukkan kita benar-benar telah fokus menghasilkan rekacipta kerana telah mengetahui masalah sebenar yang ingin kita selesaikan. Pada peringkat ini segala usaha untuk memulakan prototaip penciptaan nanti telah dikenalpasti. Menghasilkan inovasi amat memerlukan usaha berkumpulan. Adalah satu kelebihan innovator menjalankan usaha inovasi secara berkumpulan kerana ia boleh menjadi check and balance kepada usaha mulia menghsailkan inovasi yang bakal memberikan impak besar dalam menyelesaikan masalah pengguna. Pada peringkat ini, brainstorming adalah salah satu kaedah yang boleh digunakan untuk menghasilkan rekaan.

Rekaan asas lengkap dengan aspek teknikal menjadi asas penting pada peringkat ini sebelum melangkah ke peringkat menghasilkan prototaip. 


  1. 4.      Prototype

Peringkat ini merupakan antara peringkat terakhir bagi satu-satu inovasi. Prototaip tidak semestinya satu perkakasan yang lengkap dan sedia untuk dipasarkan. Prototype cuma mewakili sebahagian kecil fungsi utama inovasi yang ingin dibangunkan. Istilah ini dipanggil MVP iaitu Minimum Viable Prototype.

Fungsi prototype antara lain memberikan kefahaman yang jelas kepada para pengguna tentang inovasi yang ingin dibangunkan. Ia sangat penting bagi menguji sejauh mana prototype itu berfungsi dan boleh digunapakai ketika sudah siap sebagai satu produk yang lengkap. Proses ini juga dapat menjimatkan kos kerana innovator tidak perlu menyiapkan keseluruhan produk, cuma menyediakan sebahagian kecil fungsi utama inovasi yang ingin dibangunkan.

Sebagai contoh, produk i-phone sebelum diperkenalkan ke khalayak pengguna, prototype-nya hanya disediakan sebagai konsep melalui kadbod sahaja. Apa yang penting pada peringkat ini, kita benar-benar tahu cara inovasi kita berfungsi dan menyediakannya untuk diuji oleh pihak pengguna atau pun mereka yang berkepakaran. Ruang yang luas untuk penambahbaikan akan diterima pada peringkat ini jika sesi ujian nanti melihat banyak lagi kekurangan yang boleh ditambahbaik.


  1. 5.      Test

Peringkat test ini adalah peringkat akhir bagi Design Thinking bagi sedia menguji sepenuhnya prototype yang kita hasilkan. Jika seluruh peringkat Design Thinking kita lalui dengan betul dan bersungguh-sungguh, sepatutnya di peringkat test ini kita tidak punya banyak masalah dan sudah jelas dengan tujuan penciptaan inovasi kita. Tetapi, jika terdapat masalah yang dikenalpasti, kita masih boleh membaikinya dan mengenalpasti pada peringkat mana kekurangan yang ada. Pada peringkat test ini, kita harus membuka minda dan berfikiran terbuka dengan segala komen dan cadangan penambahbaikan yang diperolehi. Segala cadangan dan komen perlu dititikberatkan supaya produk akhir kita nanti akan benar-benar memberikan manfaat yang maksimum kepada pengguna.

Rumusannya, proses Design Thinking sebenarnya telah berbukti berkesan dan telah menjadi amalan syarikat-syarikat besar dalam bidang teknologi untuk membangunkan produk mereka yang bersifat inovatif. Syarikat-syarikat ini memerlukan alat pemikiran seperti Design Thinking bagi mengukur keperluan sebenar pengguna terhadap hasil ciptaan mereka kerana persaingan dalam bidang teknologi sangat sengit dan memerlukan mereka mengeluarkan daya cipta baharu yang memberikan impak besar. Jika tersilap langkah dalam penghasilan inovasi baharu, mereka akan mengalami kerugian yang bukan sedikit.

Dalam konteks tempatan, inovasi di Malaysia telah  berkembang pesat sejak sekian lama tetapi banyak juga inovasi yang hebat terbengkalai begitu sahaja kerana beberapa faktor seperti masalah kos penghasilan yang tinggi dan keperluan semasa yang tidak begitu memerlukan hasil inovasi mereka. Sudah tiba masanya, ilmu Design Thinking menjadi asas pengetahuan kepada para innovator hebat tempatan supaya produk inovasi yang mereka hasilkan lagi selepas ini didasari dengan alat pemikiran yang betul seterusnya terus relevan bukan sahaja di dalam negara malah di seluruh dunia.



Comments