Berkolaborasi melalui Teams
Kolaborasi Mencipta Soalan Objektif dengan Forms
Dalam kelas ini, saya cuba mengaplikasikan PDPC dengan menggunakan Microsoft Teams sebagai platform utama. Aspek yang ingin ditekankan adalah KOLABORASI. Pembelajaran melalui kolaborasi penting untuk diperkenalkan pada peringkat awal kerana kerja sebagai satu pasukan adalah kunci kejayaan dalam sektor pekerjaan pada masa kini dan pada masa akan datang.
Berikut merupakan rancangan mengajar saya secara ringkas:
Subjek : Pendidikan Islam / Islamic Studies
Tugas : Mencipta kuiz objektif dengan Microsoft
Forms
Masa : 1 jam
Kelas : 2 Farabi
21 CLD : Collaboration
Konsep : Flipped Classroom menggunakan platform
Microsoft Teams
Tindakan
sebelum kelas:
1.
Guru
mencipta kelas dalam Teams dan add masuk pelajar menggunakan emel sekolah
2.
Guru
memberikan arahan terperinci tentang perjalanan kelas di lab computer nanti
3.
Tugasan
seperti berikut:
Mencipta
Soalan Objektif dengan Microsoft Forms
Sasaran:
Forms ini akan digunakan sebagai latih tubi untuk menghadapi peperiksaan
|
|
Topik
|
Kumpulan (1
kumpulan 2 orang)
|
Pelajaran 11
|
Kumpulan 1
|
Pelajaran 12
|
Kumpulan 2
|
Pelajaran 13
|
Kumpulan 3
|
Pelajaran 14
|
Kumpulan 4
|
Pelajaran 15
|
Kumpulan 5
|
Pelajaran 16
|
Kumpulan 6
|
Pelajaran 17
|
Kumpulan 7
|
Pelajaran 18
|
Kumpulan 8
|
Pelajaran 19
|
Kumpulan 9
|
Pelajaran 20
|
Kumpulan 10
|
Pelajaran 21
|
Kumpulan 11
|
Meronda &
membantu rakan-rakan
|
Team Mentor (3 0rang)
|
Menyelaras design &
menyusun atur
|
Team Designer (2
orang)
|
|
|
Tindakan
semasa kelas:
1.
Pelajar
log masuk emel masing dalam office.com
2.
Pelajar
diberikan penerangan tentang asas mencipta Microsoft Forms
3.
Team
Mentor diberikan penerangan lebih terperinci tentang bagaimana menggunakan
Microsoft Forms
4.
Pelajar
mula mencipta kuiz objektif masing-masing dengan merujuk kepada buku latihan
5.
Team
Mentor akan meronda di dalam kelas untuk membantu rakan-rakan dari sudut teknikal
6.
Masalah
yang mentor pelajar tidak dapat selesaikan akan dirujuk kepada guru
7.
Menghantar
tugasan:
a.
Guru
mewujudkan folder khas untuk menghantar tugasan dalam Share Point
b.
Link
ke Share Point tersebut dikongsikan kepada pelajar dalam ruang chat Teams
c.
Pelajar
klik link tersebut dan mengisi butiran penting iaitu LINK ke Forms
masing-masing dalam document Word yang disediakan dalam Share Point
d.
Sebelum
menghantar, pelajar mestilah Share dan add masuk guru dalam Forms mereka supaya
guru boleh edit borang tersebut
Tindakan
Selepas Kelas:
1.
Team
Teknikal akan menyelaraskan semula design tugasan dan melihat sekiranya
terdapat masalah
2.
Team
Teknikal akan melaporkan kepada guru tentang apa-apa masalah yang dihadapi dan
merekodkannya dalam Teams
3.
Guru akan menilai dan membuat pertimbangan
terhadap semua masalah yang ada dan cuba menyelesaikannya bersama-sama pelajar
Team Teknikal
Refleksi:
·
Dalam
kelas ini, pelajar banyak didedahkan dengan beberapa skill iaitu:
o
Kepimpinan
o
Pembelajaran
Kendiri (Self-Learning)
o
Berkolaborasi
·
Microsoft
Teams menggalakkan pengamalan Flipped Classroo kerana guru
dan pelajar boleh sentiasa berhubung sebelum, semasa dan selepas kelas juga
pada bila-bila masa.
·
Kelas
ini memaksimumkan penggunaan SHARE dalam tools Office 365 seperti Word Online,
Power Point Online, Microsoft Forms, Microsoft Teams dan Share Point bagi
membiasakan pelajar dengan skill kolaborasi.
Pelajar gembira dengan konsep Flipped Classroom
Comments
Post a Comment