PRODUKSI LUAR BIASA

Memasuki fasa akhir pos-produksi bagi Pertandingan Video Pendek Anti Rasuah MRSM/SPRM anjuran SPRM dan MARA.

Dianggotai krew dan pelakon utama dlm kalangan pelajar dgn bimbingan Cikgu Mohd Fitri selaku pakar Green Screen, pembimbing jurukamera dan pembimbing editing, Cikgu Thivya sbg pengarah dan penasihat skrip, saya pula sebagai pembimbing jurukamera dan pembimbing editing.

Tidak dinafikan ada cabaran-cabaran tertentu yang perlu dilalui oleh pelajar dan guru pembimbing. Antaranya adalah bagi mencari idea kelainan bagi menghasilkan video 1-3 minute bertemakan rasuah. Kami berusaha untuk menghasilkan sesuatu yang klise d cuba mencipta kelainan bagi menarik perhatian penonton. Pelajar-pelajar punya bakat tersembunyi yg perlu dicanai potensi diri mereka. Pendedahan kepada seni lakonan dan produksi filem mampu membina karakter dan komitmen tinggi dalam kalangan pelajar.

Maka, terhasillah idea untuk menyelitkan unsur membaca berita untuk video berkumpulan, manakala untuk kategori individu kami menghasilkan video dengan unsur monolog. Alhamdulillah, berkat kerjasama semua pihak terutamanya para pelajar sebagai penggerak utama produksi ini, video-video ini dapat dihasilkan dengan baik. Kami sedang menanti pihak SPRM menayangkan video ini di Facebook mereka.


Video-video yang dihantar perlu melalui proses tapisan terlebih dahulu sebelum ditayangkan. Setelah itu cabaran bermula lagi untuk mendapatkan Like, Share dan View bagi melayakkan kami ke peringkat akhir. 10 kumpulan dengan video terbaik layak sebagai pemenang. Harap-harap ada rezeki kami untuk penyertaan kali pertama ini.

Contohnya, kalau satu shot/babak 10 saat, kena buat lebih 30 kali, akan mengajar pelajar erti gigih dan tidak pernah jemu. Bagus untuk proses pembelajaran dan masa depan mereka.


Nantikan drama video pendek kami bertemakan Rasuah yang akan terbit tidak lama lagi. Jangan lupa menyokong kami apabila video ditayangkan di facebook SPRM nanti😁

Comments