Junior Innovation Lab di MRSM Balik Pulau

     

Pada 20 dan 21 September 2022, Cikgudaninovasi berkesempatan berkongsi sedikit pengetahuan yang ada bersama para pelajar Tingkatan 3, MRSM Balik Pulau tentang beberapa ilmu asas inovasi. 

Bengkel Junior Innovation Lab (JIL), anjuran Bahagian Inovasi dan Teknologi Kreatif (BITK) ini bertujuan mendedahkan kepada para pelajar MRSM tentang pengetahuan terkini kepada ilmu inovasi seperti Design Thinking, Technology Readiness Level, Business Model Canvas, Sustainable Development Goals, Pitching Skill dan lain-lain. Ia juga bertujuan melatih kemahiran pelajar dalam membentuk pemikiran kreatif. 

    Dalam bengkel ini, Cikgudaninovasi telah dilantik sebagai Jurulatih Inovasi MARA yang berperanan melatih para peserta sepanjang 2 hari bengkel berlangsung. Encik Hasnan Harun, pegawai dari BITK, MARA yang punya banyak pengalaman dalam menguruskan pelbagai program inovasi di peringkat kebangsaan dan antarbangsa juga turut serta bagi berkongsi pengetahuan dan pengalaman beliau dalam bengkel JIL ini.

    Pada hari pertama sesi bengkel bermula dengan perkongsian daripada Tuan Pengetua MRSM Balik Pulau, Encik Mohd Ali bin Mohd Yusof tentang inovasi dalam slot Pesan Inovasi. Beliau mempunyai pengalaman luas dalam bidang inovasi seperti robotik dan berpengetahuan dalam ilmu inovasi seperti TRIZ dan sebagainya. 

Perkongsian beliau selama 60 minit dapat memberikan suntikan semangat kepada para peserta untuk meneroka lebih mendalam ilmu inovasi lebih-lebih lagi, aktiviti-aktiviti uji minda yang sangat menarik diselitkan dalam perkongsian beliau menjadikan minda peserta lebih terbuka. 

    Setelah sesi bersama Pengetua berakhir, Encik Hasnan Harun mewakili pihak penganjur, Bahagian Inovasi dan Teknologi Kreatif, MARA menyampaikan cenderamata kepada Pengetua MRSM Balik Pulau sebagai menghargai pihak tuan rumah Junior Innovation Lab pada tahun ini. MRSM Balik Pulau adalah antara beberapa MRSM yang terpilih pada tahun ini untuk melaksanakan bengkel yang sangat besar manfaatnya. 

    Aktiviti diteruskan lagi selepas itu dengan taklimat ringkas bengkel. Kami menjalankan aktiviti Roller Coaster sebagai pembuka acara. Sebelum itu, para peserta telah dibahagikan kepada 13 kumpulan kecil yang dianggotai oleh 10 orang pelajar bagi setiap kumpulan. Ketua-ketua kumpulan yang dilantik menjadikan urusan bengkel lebih lancar.




    Aktiviti Roller Coaster sangat menarik kerana dapat melatih para pelajar dengan sifat kerjasama berkumpulan, berkreativiti, melatih ketahanan emosi dan paling utama ia sangat relevan dengan pengalaman berinovasi yang sentiasa penuh dengan cabaran dan keterujaan. 

Dalam aktiviti ini, setiap kumpulan dibekalkan dengan beberapa peralatan ringkas seperti straw, blok kayu, guli, kertas A4, manila kad dan lain-lain kemudian mereka dikehendaki membina Roller Coaster dalam masa 2 jam.  Guli yang paling lama berada di atas trek dikira sebagai pemenang. 


Design Thinking: Empathize

    Sedikit pengenalan tentang inovasi seperti Sustainable Development Goals (SDGs) diberikan sebelum memasuki peringkat Empathize. Pelajar didedahkan banyak perkara tentang peringkat ini terutamanya mengenai kepentingan menjalankan aktiviti Empathize sebelum mencipta sesuatu inovasi. 

Kemuncak kepada aktiviti Empathize ialah pelajar menjalankan sesi wawancara bersama pelanggan masing-masing di persekitaran maktab. Ada yang mewawancara guru, pengawal keselematan, pekerja kebersihan dan dewan selera, rakan sekolah dan kakitangan maktab bagi mendapatkan insight daripada mereka.


Design Thinking: Define dan Ideate

    Setelah mengetahui masalah-masalah yang dihadapi oleh para pelanggan, peserta dilatih pula bagaimana menapis masalah-masalah tersebut bagi mendapatkan POV (point of view) atau masalah yang benar-benar perlu dan sesuai sahaja untuk diselesaikan dalam sesi pembangunan prototaip nanti. 

Peserta diajar bagaimana menggunakan beberapa alat pemikiran inovasi seperti Customer Empathy Map, POV Table, Need vs Cost Table, Customer Avatar Profile, Customer Journey Map dan lain-lain. Para peserta walaupun masih di peringkat Menengah Rendah sangat cepat memahami cara penggunaan alat-alat ini, peluang yang saya percaya, tidak ramai yang perolehi bagi mereka yang seusia saya.

    Peserta juga dilatih tentang bagaimana melakukan aktiviti penjanaan idea menggunakan kaedah seperti brainstorming, brain walk dan brain writing ketika di peringkat Ideate. Kami juga menekankan penggunaan SCAMPER sebagai senjata ampuh dalam mengendalikan sesi Ideate.


Sepanjang bengkel ini dikendalikan, para peserta dilatih menggunakan sticky notes, kertas mahjong dan kad manila secara aktif sebagai kanvas bagi mengekspresikan idea-idea mereka. Hari pertama bengkel diakhiri dengan hasil solusi mantap yang sangat berguna bagi pembinaan prototaip nanti.

Hari Kedua

Design Thinking: Prototype dan Test

    Keheningan pagi hari Rabu dipecahkan dengan pembinaan prototaip. Para peserta dibekalkan dengan kotak kertas A4, manila kad, dan masking tape bagi membina prototaip masing-masing. Mereka diberikan kebebasan berkreativiti dan dibolehkan menggunakan apa sahaja alat tulis selain yang dibekalkan bagi menghasilkan prototaip. 

Antara produk yang dihasilkan oleh kumpulan peserta ialah beg tangan, beg galas, troli dapur, lampu suluh, mobile apps, kasut sukan dan kasut kerja. Mereka dikehendaki menambah ciri-ciri inovasi kepada produk tersebut berdasarkan hasil dapatan daripada proses Empathize dan peringkat penjanaan idea ketika melalui proses Define dan Ideate. 


    Kumpulan peserta memilih prototaip jenis Model Fizikal, Wizard of Oz dan Paper Interface dalam membangunkan produk inovasi mereka. Mereka diberikan masa yang mencukupi untuk menyempurnakan produk inovasi pilihan masing-masing. Kreativiti pelajar selalunya di luar jangkaan kita. 

Pelajar apabila diberikan ruang dan peluang pasti akan membuktikan 'sesuatu'. Asalkan kita meletakkan kepercayaan penuh kepada mereka mengekspresikan jiwa dan akal fikiran, hasilnya pasti tidak mengecewakan. 

    Setiap kumpulan kemudiannya diberikan masa selama 3 minit untuk melaksanakan pitching bagi prototaip masing-masing. Tips-tips berguna untuk melakukan pitching juga kami kongsikan kepada para peserta.


Teruja

    Kami begitu teruja melihat hasil prototaip pelajar yang begitu kemas membuktikan kesungguhan serta inisiatif tinggi yang mereka usahakan dalam peringkat membangunkan prototaip ini. Pembentangan dan idea-idea 'gila' mereka juga sangat menarik. Pada penilaian saya, idea-idea mereka ini tidak mustahil untuk dijelmakan sebagai realiti. 

    Kami juga memberikan motivasi kepada peserta bahawa aktiviti Design Thinking yang mereka ikuti ini adalah program 'mahal' dan eksklusif kerana tidak semua orang berpeluang memperolehinya. Justeru, mereka perlu menghargai peluang mengikut Junior Innovation Lab ini dengan bersungguh-sungguh menuntut ilmu ini.


Technology Readiness Level

    TRL adalah satu struktur yang dibina oleh NASA dalam pembangunan inovasi mereka. Rangka yang dicipta dan digunapakai bagi menghasilkan teknologi angkasa lepas sebelum ini akhirnya sangat bermanfaat untuk digunakan dalam bidang inovasi lebih-lebih lagi dalam menentukan ketersediaan sesuatu produk inovasi itu sebelum melangkah ke peringkat pengkomersilan. 

    TRL yang mempunyai 9 tahap secara mudahnya boleh difahami dengan cara begini. Peringkat 1 adalah inovasi yang masih lagi dalam peringkat cadangan atau lakaran idea. Peringkat 2 pula, idea tersebut dijelajah lebih luas sedikit dengan mencari data-data dan maklumat berkaitan.

Pada Peringkat 3, idea-idea itu diperakui boleh dilaksanakan oleh pakar berkaitan. Pada Peringkat 4, inovasi itu telah dibuktikan di dalam makmal. Jika produk inovasi berkaitan pendidikan, bilik guru atau ruang kerja guru boleh dianggap sebagai 'makmal kecil'. Peringkat 5 pula, teknologi itu telah disahkan untuk diaplikasikan di persekitaran yang relevan. 

    Peringkat 6 pula, teknologi itu telah menjengah kepada persekitaran yang relevan. Bermaksud ia sudah siap sepenuhnya tetapi harus diuji dalam persekitaran sebenar. Peringkat 7 adalah fasa di mana produk inovasi itu telah benar-benar sempurna dan bersedia digunakan oleh para pengguna tetapi masih belum disahkan oleh mana-mana pihak berkelayakan. 

Peringkat 8 adalah peringkat perakuan dan pensijilan. Produk yang berkualiti perlulah diiktiraf dahulu bagi menjamin manfaatnya dan keselamatan penggunaannya. Akhirnya, setelah berjaya memperolehi pengiktirafan pihak berkenaan, produk ini bersedia untuk dijual.

    Aktiviti yang dijalankan ketika sesi TRL adalah kumpulan peserta perlu menganalisis beberapa kajian kes dan memilih TRL manakah yang sesuai dengan cerita/kajian kes tersebut. Ternyata, peserta dapat memahami dengan baik konsep TRL apabila mampu menjawab dengan betul kajian kes yang diberikan. 

Business Model Canvas (BMC)

    BMC adalah satu kanvas ringkas yang mengandungi 9 blok untuk menceritakan keseluruhan isi dan aktiviti perniagaan dalam hanya satu muka surat sahaja. Kaedah yang dibangunkan oleh seorang pensyarah universiti terkemuka, Alexander Osterwalder ini sangat bermanfaat bagi para inovator dan usahawan kerana kita bukan sahaja dapat mengenali kekuatan dan kelemahan perniagaan sendiri, malah kita juga mampu mengetahui kekuatan para pesaing dan membina BMC perniagaan mereka.

    Pengetahuan tentang BMC dapat juga kami kongsikan bersama para peserta walaupun mereka masih belajar di sekolah. Ilmu ini bukan sahaja boleh dimanfaatkan dalam aktviti perniagaan, malah ia boleh diubahsuai bagi mengendalikan aktiviti pembelajaran dan pengurusan hidup mereka. 

    Pada penghujung sesi ini, peserta dikehendaki membina BMC bagi syarikat-syarikat pilihan mereka. Ada kumpulan yang memilih untuk menyediakan BMC syarikat terkenal seperti Mc Donald, KFC, Tesla, Siti Khadijah, Sketchers dan lain-lain lagi. 

Walaupun sesi ini sangat padat dan rata-rata pelajar belum terdedah dengan ilmu perniagaan dan istilah-istilahnya, kami berasa sangat bangga terhadap kemampuan peserta membuat pembentangan dengan sangat baik dan kefahaman betul tentang konsep BMC. Sebagai jurulatih, kami hanya perlu menambah baik dan memberikan teguran yang minimum sahaja kepada mereka. 

Penutup

    Acara penutup diadakan dengan serba ringkas sahaja. Cikgudaninovasi sebagai wakil pihak tuan rumah dalam masa yang sama menjadi jurulatih juga menjemput Encik Hasnan, pegawai dari BITK, MARA yang bersama kami selama 2 hari dalam program ini untuk memberikan ucapan penutupan sekaligus menyempurnakan sesi penyampaian hadiah pertandingan kepada kumpulan peserta yang disumbangkan oleh pihak BITK, MARA. 



Beliau berpesan kepada para peserta supaya memanfaatkan ilmu yang diperolehi ini bagi menyemarakkan budaya inovasi dalam kehidupan mereka. Para peserta juga digalakkan untuk menyertai pertandingan-pertandingan inovasi seperti i-MARATech yang dianjurkan oleh pihak BITK, MARA pada setiap tahun. 

Jom tonton sedikit bingkisan video kenang-kenangan program JIL yang dijalankan di MRSM Balik Pulau.



Comments